Allmänna villkor

Svenska Skyltcentralen AB har sitt säte i Stockholm. Företagets postadress är Mailbox 2321, 11175 STOCKHOLM.

Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@skyltcentralen.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort. Det går också bra att ringa 08-12 200 100


Beställning

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@skyltcentralen.se

Priser

Alla priser i webbutiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms. Vid offertförfrågningar anges priser till företag exklusive moms och mot privatpersoner inklusive moms.

Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset. Om detta sker kommer kund kontaktas och möjlighet finns då att häva köpet.

Ångerrätt

För konsumenter (privatpersoner) gäller lagstiftad 14 dagars ångerrätt från mottagen vara. Detta gäller endast standardiserade produkter. För samtliga produkter som anpassas av kunden, gäller ingen ångerrätt. Juridisk person (t ex aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag, samfälligheter, bostadsrättsföreningar, myndigheter, kommuner etc) samt enskilda firmor har ej ångerrätt om inget annat avtalats.

Leveranstider

Nedan finner du våra standard-leveranstider. För förfrågningar kring expressleverans, är du välkommen att höra av dig.

Standardskyltar (varning, trivsel, kameraövervakning, nödutgång, brand etc): Skickas inom 48 timmar

Tryckta aluminiumskyltar, plastskyltar och akrylskyltar: Skickas inom fyra arbetsdagar

Lasergraverade plastskyltar: Skickas inom tre arbetsdagar

Dörrskyltar i mässing: Skickas inom cirka fem arbetsdagar

Vägskyltar (parkering): Skickas inom 5 arbetsdagar

Mässingsskyltar i specialmått: Skickas inom 10 arbetsdagar

Fasadsiffror: Skickas inom cirka 5 arbetsdagar


1. Reklamation

Eventuella fel och defekt reklameras till info@skyltcentralen.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet. Vi återkommer sedan till dig.

2. Ansvarsbegränsning

Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig eller myndighetsbeslut. Vi förbehåller oss också rätten att avbryta orders som på grund av misstag fått fel priser i vår e-handel. Skyltcentralen kommer inom en arbetsdag meddela kund om detta upptäcks och ge möjlighet att antingen avbryta ordern eller betala mellanskillnaden mot korrekt pris.

3. Information om Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

Google kommer att använda dina personuppgifter när du ger ditt samtycke på webbplatsen. Läs mer om hur Google samlar in och använder besöksdata via denna länk:

https://policies.google.com/technologies/partner-sites

4. Personuppgifter

  • Genom att handla hos Svenska Skyltcentralen AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

 

  • Svenska Skyltcentralen AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

 

  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
    • Vad är en personuppgift? En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
    • Vilka uppgifter lagrar vi? För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik. Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
    • Rättslig grund I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
    • Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
      • Betalleverantör Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör Mondido. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Kortbetalning, Swish och Faktura (för företagskunder).
      • Fraktbolag För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. De fraktbolag vi samarbetar med är DHL och Postnord.
      • Nyhetsbrev Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. Vi använder Mailchimp för utskick av nyhetsbrev.
      • Rätten till tillgång Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
      • Rätt till rättelse Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
      • Rätten att bli glömd Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
      • Ansvarig för dataskydd Svenska Skyltcentralen AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
      • Så skyddar vi dina personuppgifter Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.

5. Ändringar i de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

6. Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.